Transport intermodalny perspektywa jutra

Na poprawę konkurencyjności polskiej gospodarki w dużym stopniu wpływa transport. Jakie inicjatywy należy podjąć by stał się on jeszcze bardziej wydajny, a Polska mogła konkurować z państwami Europy i świata. Odpowiedzią na konieczność innowacyjnego podejścia do konkurencyjności, jest transport intermodalny, który może być  perspektywą dalszego rozwoju branży TSL.

 Transport bez granic  

Transport intermodalny, polega na przewozie jednej jednostki ładunkowej więcej niż jedną gałęzią transportu. Dzięki takiemu rozwiązaniu klient, ma możliwość zlecenia dostarczenia towaru w każde miejsce na świecie z wykorzystaniem transportu samochodowego, kolejowego, morskiego czy lotniczego. Niwelowanie granic oraz barier na drodze ładunków, daje wiele możliwości rozwoju handlu zagranicznego, a co za tym idzie wzrostu przychodów i rozwoju gospodarki.

 Przyjazny dla portfela oraz środowiska

Potencjał transportu intermodalnego, przyczynić się może do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw z branży TSL, ale również innych, które korzystają z usług transportowych.

 - Inwestycje w rozwój transportu intermodalnego, to korzystne rozwiązanie dla przedsiębiorstw i gospodarki. Pominięcie etapów przeładowań ładunku zmniejsza ryzyko uszkodzenia przesyłki, a przez to ewentualność możliwych reklamacji oraz strat finansowych. – mówi Sławomir Woźniak, dyrektor ds. sprzedaży marki SOOT. Współczesne podejście do logistyki i łańcucha dostaw, wymusza ocenianie całości procesu. Dlatego połączenie wszystkich form transportu odgrywa kluczową rolę w wyznaczaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Celem nadrzędnym jest zadowolenie klienta, a to jest zauważalne w momencie szybkiego i taniego transportu.  

Poza korzyściami finansowymi, są jeszcze inne, w tym ekologiczne. Poprzez zróżnicowane środki transportu (kolejowy, lotniczy, morski) drogi są mniej zatłoczone, a przez to bezpośrednio wpływa na ochronę środowiska. Właśnie ten aspekt decyduje o tym, że ta forma transportu jest promowana w państwach członkowskich Unii Europejskiej.  

 Przyszłość pod znakiem zapytania

Pomimo niezaprzeczalnych plusów tej formy transportu, nadal jest on mało popularny w Polsce. Głównym ograniczeniem w rozwoju usług intermodalnych jest słaba infrastruktura kolejowa oraz brak współpracy między poszczególnymi podmiotami na rynku transportu krajowego. Można również dostrzec ograniczenia IT, związane z brakiem sprzężenia systemów poszczególnych przewoźników w jeden, który umożliwiałby informowanie o czasie realizacji czy statusie przesyłek towarów.

 - W ramach działań Polityki Transportowej Państwa kluczowym elementem jest promowanie wdrażania rozwiązań, systemów informacyjnych, które pozwolą usprawnić rozwiązania transportu w naszym kraju. – kontynuuje Sławomir Woźniak. Warto się skupić na tym, ponieważ znajdujemy się na przecięciu szlaków tranzytowych w Europie. Tylko te firmy, które postawią na tę formę transportu i zaczną w nią inwestować, będą mogły spełnić oczekiwania rynku i walczyć o wysoką pozycję w branży.